Wystawa fotografii „Słońce – sól – srebro”

Plakat 0330 czerwca – 30 września 2015 roku

prezentowana w holu Muzeum Archeologicznego w Gdańsku przy ul. Mariackiej 25/26

 

Włodek Witek jest konserwatorem zabytków papierowych i zbiorów fotograficznych w Bibliotece Narodowej w Oslo oraz fotografem, na wystawie przedstawia nowe, ręcznie wykonane fotografie z receptur XIX wieku, chromianowo-srebrowe pozytywy wg. Winthera i kalotypie na papierach solnych.

O wystawie

Autor pokazywal swoje prace fotograficzne w Gdańsku od 1975 roku jako słuchacz pierwszego Społecznego Studium Fotografii ZPAF GTPS. Po latach studiów w Poznaniu i Londynie, i emigracji do Norwegii prace sopocianina Włodka Witka można było zobaczyć w Gdańskiej Galerii Fotografii w 1998 roku na wystawie “Wnętrza Natury”, wykonanych w tradycyjnej technice barytowej. Na kolejna wystawę w roku 2004 autor wybrał już technikę szlachetną pokazując “Dziennik Suggena” z tekstem ilustrowanym cyjanotypami. Tematem była historia psa polarnego, który towarzyszył F.Nansenowi w jego ryzykownym ataku na biegun północny 1893-95. W 2010 autor zaczął używać stuletnich, wielkoformatowych aparatów z drewna i uprawiać najbardziej archaiczne techniki fotografii na papierze: kalotypie oraz technikę chromianowo-srebrową. W 2015 roku fotografie W.Witka w tych technikach będzie można ujrzeć na wystawach zbiorowych w Rumunii, Łotwie, Islandii i USA.

W gdańskim Muzeum Archeologicznym pokazuje przekrój twórczości z ostatnich 5 lat zagłębiając się w zapomniane techniki z samego początku tego medium. Autor tłumaczy to związkiem z reakcją na załamanie się tradycyjnej formy fotografii ale też z jego pracą zawodową jako konserwatora papieru i fotografii w Bibliotece Narodowej Norwegii. Fascynacja ręcznie uczulanego papieru, obcowanie z podstawowymi, pierwotnymi materiałami fotografii daje autorowi głębszą satysfakcję, mimo niewielkiej ilości owoców frustrującej i czasochłonnej twórczości. Prace tu pokazane zaczęły powstawać w 2010 roku i są powrotem do podstaw medium ale też widzenia świata na nowo poprzez filtry prostych materiałów w ich skomplikowanych mutacjach, które można przeżywać empirycznie. Postrzeganie dzisiejszości w ten sposób odsłania ignorowane przez kalotypie dużej części naszej wizualnej obecności. Przez długie czasy naświetlania ludzie, ruchome elementy, kolory i chmury są zamazane lub całkiem niewidoczne. Zdjęcia takie są pozbawione czegoś zwykłego ale nie są puste, może właśnie pomagają dostrzec trwałość tego co zwykle jest tylko tłem dla zwiewnego, kolorowego zgiełku dnia. Słońce, Sól i Srebro to podstawowe czynniki powstającej na papierze fotografii.

Włodek Witek
Oslo-Gdańsk, maj 2015

 

wlodek witka 2 600

wlodek witka 1 600

Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Nach oben scrollen

Ta strona korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.