“Kartagina i świat antyczny północnej Afryki oraz współczesny obraz Maghrebu” – wystawa malarstwa i rysunku Andrzeja Taranka

Andrzej Taranek - KartaginaKartagina i świat antyczny północnej Afryki
oraz współczesny obraz Maghrebu

– wystawa malarstwa i rysunku Andrzeja Taranka
28 czerwca – 18 października 2019 r.

Romanischer Keller
pl. Dominikański 1, Gdańsk

 Andrzej Taranek urodził się w Gdańsku, studia artystyczne odbył na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom w pracowni prof. Witolda Janowskiego w 1982 r.). Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008 i 2014). W roku 2015 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku obronił rozprawę doktorską zatytułowaną „Krajobraz Gdańska jako dziedzictwo kulturowe wobec zachodzących przemian”. Od ukończenia studiów zajmuje się pracą twórczą, uprawia grafikę artystyczną, rysunek i malarstwo.

Wystawiał indywidualnie, był także uczestnikiem wielu zbiorowych ekspozycji na terenie Polski i poza granicami kraju, a jego prace wielokrotnie były nagradzane i wyróżniane; znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego w Gdańsku, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, Biblioteki Ossolińskich we Wrocławiu, a także w licznych muzeach, galeriach i zbiorach prywatnych w Polsce i na świecie.

Andrzej Taranek jest autorem plakatów, cykli ilustracji i opracowań graficznych wielu książek, w tym dla Ossolineum i Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego. O jego twórczości pisano częstokroć; między innymi Kazimierz Nowosielski poświęcił jej obszerny szkic zamieszczony w dwumiesięczniku „Topos” (1997, nr 2), a także esej poruszający główne wątki prac artysty, opublikowany w książce „Galeria. O wybranych malarzach i malarstwie współczesnym” (Gdańsk, 2008). O Taranku pisał także Paweł Huelle we wstępie do katalogu wystawy indywidualnej w Państwowej Galerii Sztuki (Sopot, 2004).

W roku 2012 w Domu Uphagena, Oddziale Muzeum Historycznego Miasta Gdańska otwarto wystawę prezentującą po raz pierwszy oprócz dorobku graficznego obszerny wybór rysunków gdańskich. Kolejne wystawy ukazujące ten dorobek odbyły się w Wilnie i Kaliszu, a także na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (w 2015 r.).

A poza tym uważam, że Kartaginę należy zniszczyć – tak kończył każde wystąpienie w senacie Marek Porcjusz Katon. Nie sprawdziły się oczekiwania rzymskiego filozofa i mówcy. Wiele stuleci i burzliwa historia zacierały wprawdzie dokonania świata antycznego na całym obszarze północnej Afryki. Jednak na tej wyjątkowo znaczącej i bogatej rubieży rzymskiego imperium przechowały się relikty tamtego świata i wcześniejszych kultur. Naznaczone oryginalnymi cechami, oddziaływały, a może bardziej – przenikały do świata starożytnego, stając się dorobkiem ponadczasowym. Najlepszym przykładem niech będzie wynalezienie pisma, które po wielu modyfikacjach dotrwało do czasów współczesnych – jego dojrzałą formą posługuję się, spisując te refleksje.

Pismo wyszło od Fenicjan, a jego najstarsze znane inskrypcje pojawiły się w Kartaginie i innych zachodnich koloniach fenickich około X w. p.n.e. W tych ścisłych związkach Kartagińczycy–Punijczycy byli partnerami handlowymi wschodnich kupców i żeglarzy, zakładali kolonie na zachodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego i wypuszczali się dalej za Słupy Herkulesa, wzdłuż wybrzeży Afryki i w stronę Morza Północnego.

Andrzej Taranek

• Godziny otwarcia Piwnicy Romańskiej: https://archeologia.pl/godziny-otwarcia/
• Ceny biletów: https://archeologia.pl/bilety

Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Nach oben scrollen

Ta strona korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.