Kafel gdański z XVIII wieku. Zabytek Miesiąca MAG – maj 2025

Zabytkowe kafle, odkrywane przez archeologów w Gdańsku, mają różnorodne formy. Wśród nich wyróżniają się dekoracje w kształcie ramki – wielobocznej, wypukłej i profilowanej. Egzemplarz takiego kafla znajduje się w zbiorach Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, dokąd trafił w efekcie badań archeologicznych przeprowadzonych na obszarze Dolnego Miasta, przy ul. Reduta Wyskok 6.

Prezentowany kafel płytowy wypełniający został wykonany z gliny żelazistej, wypalonej na kolor ceglasty. Jego lico jest pokryte szkliwem ciemnozielonym, na cienkiej warstwie pobiały. Dekoracja powstała przy użyciu techniki reliefu, poprzez ręczne odciskanie w specjalnie przygotowanej formie.

Z tyłu, w komorze kafla zachowały się ślady okopcenia. Są one dowodem na to, że kafel był użytkowany jako część czynnego pieca.

Cały kafel ma wysokość 23,2 cm i szerokość 18,5 cm.

Powierzchnię lica zdobi kartusz, czyli dekoracja architektoniczna w postaci wypukłej, owalnej i wielobocznej ramki. Środek jest gładki, bez dodatkowego wypełnienia. Kompozycję uzupełnia dekoracja roślinna umieszczona w czterech narożnikach lica. Przedstawia ona gałązkę wawrzynu z listkami i drobnymi, kulistymi owocami. Wawrzyn jako motyw dekoracyjny w rzemiośle artystycznym symbolizował zwycięstwo i sławę, ale też pokój i wolność.

Kafle z profilowanymi ramkami są charakterystyczne dla XVIII-wiecznego Gdańska i Pomorza. Znawczyni tematu, Barbara Pospieszna zestawiła najbardziej typowe ramki kafli pomorskich i zaproponowała podział chronologiczny. Według tego podziału kafel ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Gdańsku mógł powstać w latach 1700–1750.

Przykłady ramek kafli pomorskich z XVIII w.; w środku obramienie odpowiadające gdańskiemu egzemplarzowi (za: Pospieszna 2007, s. 168)

Prostokątne kafle wypełniające stanowiły główny budulec XVIII-wiecznych pieców, które miały na ogół dwie lub trzy kondygnacje. Poza Gdańskiem kafle tego typu są znane na przykład w Toruniu, Malborku czy Fromborku.

Przykłady pieców pomorskich z XVIII w. (za: Pospieszna 2007, s. 172)

Oprócz kafli szkliwionych jednolicie na zielono wykonywano również kafle szkliwione na biało i dekorowane malaturą w kolorze niebieskim, fioletowym lub zielonym. Oba warianty kolorystyczne były bardzo popularne w XVIII wieku, co świadczy o panującej wówczas modzie oraz o poczuciu estetyki ówczesnych mieszkańców. Płycina mogła być pusta i gładka albo zawierać przedstawienie figuralne, scenę rodzajową, dworską czy sakralną.

Materiał porównawczy: kafel płytowy z badań archeologicznych przy ul. Świętojańskiej w Gdańsku (za: Szczepanowska 2018)
Materiał porównawczy: kafel ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku (za: Pospieszna 2013, s. 285)

Archeolodzy znajdują często zaledwie fragmenty kafli. Tymczasem gdański egzemplarz zachował się w bardzo dobrym stanie. Dzięki temu ma dużą wartość naukową i ekspozycyjną.

Opracowanie merytoryczne i tekst: Karolina Szczepanowska
Redakcja językowa i skład: Marcin Fedoruk
Zdjęcia zabytku: Karolina Szczepanowska
Projekt plakatu: Lidia Nadolska

Cytowana literatura

  • B. Pospieszna, „Piece i kafle gdańskie w XVIII wieku” [w:] „Średniowieczne i nowożytne kafle. Regionalizmy – podobieństwa – różnice”, red. M. Dąbrowska i H. Karwowska, Białystok 2007
  • B. Pospieszna, „Kafle i piece kaflowe w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku”, Malbork 2013
  • K. Szczepanowska, „Zbiór kafli płytowych pozyskanych z badań archeologiczno-architektonicznych kamienicy Świętojańska 6 w Gdańsku w 2015 roku” [w:] „XX Sesja Pomorzoznawcza”, red. E. Trawicka, Gdańsk 2018

Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Ta strona korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Kup bilet online

Scroll to Top